ערש"ק פרשת יאר יהוה פניו אליך, ויחנך , נשא תשע"ג
בפרשתינו מופיעים ג' פסוקים הידועים בשמם "בירכת כהנים".אומרת התורה
וידבר יהוה, אל-משה לאמר.דבר אל-אהרן ואל-בניו לאמר, כה תברכו את-בני ישראל: אמור, להם.
יברכך יהוה, וישמרך. יאר יהוה פניו אליך, ויחנך.ישא יהוה פניו אליך, וישם לך שלום.
ושמו את-שמי, על-בני ישראל; ואני, אברכם.
יאר יהוה פניו אליך.הכיצד יוכל האדם להיות מואר מפניו של הקב"ה והרי נאמר כבר למשה, ויאמר, לא תוכל לראת את-פני: כי לא-יראני האדם, וחי.הרי גם משה כל אשר התאפשר לו לראות היה, וראית, את-אחרי; ופני, לא יראו.
אדם נברא בצלם כדברי הפסוק ויברא אלהים את-האדם בצלמו, בצלם אלהים ברא אתו.
צלם דמות זו של הקב"ה המצויה באדם היא המארת פני האדם.בהנהיג אדם עצמו בדרך של תורה ומצוות בדרך של יראת שמים, פניו מאירים- יאר יהוה פניו אליך.הקב"ה מאיר מפניו של האדם.
או' ר' נתן "עיקר עבודת האדם להמשיך ולהאיר בעולם הארת פניו יתברך, כמו שנאמר דרשו יהוה ועזו; בקשו פניו תמיד".בקשת פניו תמיד,ענינה הארת מציאותו והנהגתו יתברך בכל, בכל עשיה בכל קיום, במציאות כולה.הארת פניו בפן האקטיבי על ידי האדם עצמו, הינה בהנהגות האדם כלפי חברו.הנהגה בדרך ה', היא המביאה לידי הארת פני ה' בפניו של האדם ומאירה את פני השומע, הרואה והמקבל הנהגה זו.
כאשר נוהג האדם כלפי חברו בדרך תורה ויראת שמים, מביא את חברו לראייה ולהכרה במציאות הקב"ה ובהנהגתו.
אומר ר' נתן ע"י שנכללין כמה מבני ישראל, היינו שהאחד מאיר את פני חברו וכן הלאה, ע"י זה נתרבה ונתגדל החן של ישראל, בחינת ישראל, אשר-בך אתפאר.
אומר הרב אשלג במאמרו מתן תורה, "הרי לפניני הלכה ברורה, אשר אין לנו שום העדפה בכל תרי"ב המצוות, ובכל המקראות שבתורה, על המצווה האחת של ואהבת לרעך כמוך", כיוון שבאים רק כדי לפרש ולאפשר לנו לקיים מצוות אהבת הזולת על היכנה."
אומר הרב אשלג, כל תרי"ב מצוות התורה ענינם, לפרש ולאפשר מצוות ואהבת לרעך כמוך.
מצוות ואהבת לרעך כמוך מהות ענינה יאר יהוה פניו אליך.האדם באהבתו את חברו מצווה להאיר לחברו את פני ה'.הארה זו שני פנים לה, אחד המביא לידי השני ויחדיו מביאים לגאולה שלמה.
בהאיר האדם פניו לחברו, מאיר הוא לו את פני ה' בבחינת פני השכינה הנמצאים בו, הרי מביא הוא את חברו לידי יאר יהוה פניו אליך.כך גם חברו בהאיר פניו הוא לו מביא אף הוא את חברו לידי בחינה זו יאר יהוה פניו אליך.הנהגה הדדית זו היא משמעות דברי חז"ל כל ישראל ערבים זה לזה.אומר הרב אשלג, כל עוד לא הסכים כל אחד ואחד מישראל לקבל תורה, היינו לקבל מצוות ואהבת לרעך כמוך, היינו, "לדאוג ולעבוד בעד כל אחד מחברי האומה, למלאות כל צרכיו, לא פחות ממה שהוטבע באדם לדאוג לצרכי עצמו".לאחר הסכמת כל ישראל לקבל עליהם מצווה זו ולהיותו ערב לחברו ולשאר חברי האומה.רק אז נעשו ראויים לקבל תורה.
יאר יהוה פניו אליך, הארת פני השכינה הנמצאים במהות האדם והניכרים ע"י קיום ושמירת תרי"ב מצוות, הם אשר יביאו לואהבת לרעך כמוך.זוהי הדרך לקרב ולהביא תחת כנפי השכינה כל יהודי ויהודי, גם אשר באופן זמני אינו נמצא במקום הערבות דלעיל.
ואהבת לרעך כמוך - בקשו פניו תמיד.
דויד לקס אמת
דויד לקס - מאבחן ומטפל הוליסטי מומחה מאבחן ומטפל הוליסטי, ניסיון מעל 10 שנים. . מתמחה בשילוב כלים טיפוליים, בהתאמה למטופל. מטפל בראיה יהודית ב: פסיכותראפיה גופנית, איזון גוף נפש, רפלקסולוגיה, אירדיולוגיה, עיסוי רקמות עמוק, דמיון מודרך, תנועה, מודעות עצמית. מתמחה במצוקות על רקע נפשי, דיכאונות, פוריות, עיכול, נשימה ועוד. בנוסף מטפל בחולים במחלות "סופניות". מנחה קבוצות ויחידים, למודעות עצמית, זיהוי וסיוע בפתרון בעיות התנהגותיות. מרצה למודעות יהודית.בוגר ומורה לשעבר במכללת "רידמן"